Mad og amning for 9½ mdr. gammel pige

5. februar 2004

Alder:
9 mdr.

Mad og amning for 9½ mdr. gammel pige

Kære Helen

Tak for dit tidligere svar vedrørende ovenstående. Nu går det jo egentlig ganske udmærket med spisningen, men...

Min datter spiser sædvanligvis følgende:
kl. 6-7: kommer over hos os og ammes, sover gerne 1-2 timer videre der.
kl. 9.30-10: grød m. frugtmos. Sover herefter 1 time.
kl. 13-14: LIDT rugbrødshapser, godt med brocolli samt lidt andre grøntsager - spiser selv med fingrene, men ikke meget!
kl. 15. ganske sulten - spiser en stor portion grød eller tykmælk med ymerdrys+ lidt frugt. Sover 1-2 timer.
Kl 18-19 vores aftensmad, mades lidt - spiser selv, bare lidt. Afsluttes med enten ren frugtmos, eller lidt øllebrød.
kl. 20: ammes og lægges i seng.

Spørgsmålet er nu om det er ved at være tid til at komme af med en af de to amninger, i så fald hvilken, for hun spiser så lidt til aften, at jeg ikke er sikker på hun er helt mæt. Jeg vil jo helst ikke ødelægge hendes gode søvnrytme. Samtidigt er det jo dejligt hun lige sover et par timer til om morgenen efter sin sultne tår hos mig. Sover hun ikke efter 6 er hun helt ødelagt resten af dagen!

Dernæst er jeg lidt i tvivl om hun vænner sig til deserten (øllebrøden) og venter med at stille sin sult når den kommer på bordet - hun er jo ikke ligefrem kræsen og smager veltilfreds på alt der kommer ...

Annonce

... på bordet - spiser bare ikke så meget af det. Hun får som sagt selv lov til at spise indtil der går for meget ballade i det (løfter tallerken over hovedet, smider maden direkte på gulvet etc.)

Jeg regner egentligt med at hun får nok, selvom hun ikke er stor af sin alder. Knap 8 kilo og 72 cm, og hun bevæger sig ikke meget rundt. Hvilket leder mig over til et lille ekstra spørgsmål:

Hun kravler ikke og viser heller ikke speciel interesse for det - men hun går næsten selv. Det vil sige at hun kan vade gulvet tyndt med sin gåvogn uden den store hjælp - kun til at komme op, når hun vælter. Det har altid været ret svært at sætte hende ned, eftersom hun er stiv som en pind og kun vil stå. Hun bliver hamrende arrig hvis hun ligger på maven - snurrer rundt på ryggen og skælder ud i samme sekund hun bliver lagt. Ruller fint rundt hvis hun vil ha' noget uden for rækkeviden, men er vupti tilbage på ryggen med det samme.

Skal vi bare droppe kravleriet og hjælpe hende til at gå? Det er jo næsten forsent - og jeg ved ikke om jeg orker en sur baby under den sikkert langvarige proces - men gør vi hende en bjørnetjeneste?

Undskyld denne meget lange mail - og det går jo egentligt meget godt, men tvivlen nager noget.

Rigtig god side du har her!

Mange hilsner
Maya

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder